Uverejnené komentárov 30

Ako zistiť stav autobatérie a správnym nabíjaním jej predĺžiť životnosť

Je zimné obdobie, ktoré akumulátorom príliš nepraje vďaka nízkym teplotám.Vedeli ste, že ak teplota klesne pod nulu kapacita akumulátora klesne o 20% – 35% ? Alebo že nabitý akumulátor vydrží odolávať veľmi tuhému mrázu no vybitý zamrzne ak teplota klesne niečo málo pod 0 stupňov ?

  • Vedeli ste že minimálne napätie pre 12V autobatériu je 10.5V napätie nesmie klesnúť pod túto hodnotu lebo akumátor stráca životnosť hore uvedené voltmetre Vám ukážu včas napätie a zlepšíte životnosť batérie a naštartujete.

1. Aké napätie má mať autobatéria v rôznych situáciách?

  • V kľudovom stave: Plne nabitá autobatéria má napätie 12,6 V až 12,8 V.
  • Pri štarte motora: Napätie môže krátkodobo klesnúť na 9 V až 10,5 V.
  • Pri dobíjaní alternátorom: Alternátor by mal zabezpečiť napätie v rozmedzí 13,8 V až 14,8 V.
  • Nabitá batéria: Batéria je plne nabitá, ak má napätie aspoň 12,6 V.

2. Ako a na koľko voltov nabíjať autobatériu?

  • Napätie pri nabíjaní: Používajte nabíjačku nastavenú na 13,8 V až 14,8 V.
  • AGM batérie: Pri nabíjaní AGM batérií používajte režim špecifický pre AGM batérie (ak je na nabíjačke dostupný).
  • Ako dlho nabíjať batériu: Dĺžka nabíjania závisí od kapacity batérie a výkonu nabíjačky. Pri prúde 4–6 A trvá úplné nabitie približne 8 až 12 hodín.

3. Ako zmerať stav a kapacitu autobatérie?

  • Meranie napätia:
    1. Nastavte multimeter na meranie DC napätia.
    2. Pripojte červenú sondu na kladný pól a čiernu na záporný pól batérie.
    3. Hodnoty:
      • 12,6 V a viac: Plne nabitá batéria.
      • 12,4 V: Batéria má približne 75 % kapacity.
      • 12,0 V: Batéria je takmer vybitá a potrebuje nabitie.
  • Meranie kapacity: Na presné meranie použite záťažový tester alebo navštívte servis.

4. Kedy a ako kontrolovať stav autobatérie?

  • Kontrola stavu: Odporúča sa aspoň raz mesačne alebo pred dlhšou cestou.
  • Znaky slabej batérie:
    • Ťažkosti so štartovaním.
    • Výrazný pokles napätia pod 12 V.
    • Rýchle vybíjanie batérie.

5. Aká je životnosť autobatérie?

  • Štandardné batérie: Priemerná životnosť je 4 až 6 rokov, záleží však na používaní a údržbe.
  • Start-Stop batérie (AGM/EFB): Životnosť je podobná (4 až 6 rokov), ale tieto batérie lepšie zvládajú časté cykly štartovania a vypínania motora.
  • Faktory ovplyvňujúce životnosť:
    • Pravidelné dobíjanie.
    • Extrémne teploty.
    • Správna údržba.

6. Koľko má dobíjať alternátor?

  • Správne napätie alternátora: Alternátor by mal produkovať napätie 13,8 V až 14,8 V pri bežiacom motore.
  • Problémy s dobíjaním:
    • Ak alternátor dodáva menej ako 13,8 V, batéria sa nemusí dostatočne dobíjať.
    • Ak je napätie vyššie ako 14,8 V, môže to viesť k poškodeniu batérie.

7. Kedy je potrebné nabiť autobatériu?

  • Batériu treba nabiť, ak:
    • Napätie klesne pod 12,4 V.
    • Auto je dlhšie odstavené (viac ako 2 týždne).
    • Po viacerých neúspešných pokusoch o štartovanie.

8. Ako zapojiť nabíjačku na autobatériu?

  1. Pripojte červený kábel na kladný pól batérie (+).
  2. Pripojte čierny kábel na záporný pól batérie (-).
  3. Zapnite nabíjačku a nastavte správne napätie (13,8–14,8 V).
  4. Sledujte nabíjací proces, aby ste predišli prebíjaniu.

9. Ako dlho vydrží autobatéria?

  • Kapacita: Batéria vydrží dlhšie, ak sa pravidelne dobíja a nepoužíva sa často v hlbokom vybíjaní.
  • Výdrž: Pri štandardnom používaní môže batéria vydržať až 500–700 cyklov nabitia/vybitia.

10. Ako spoznať, že autobatéria potrebuje výmenu?

  • Auto sa ťažko štartuje aj po plnom nabití.
  • Batéria sa rýchlo vybíja.
  • Napätie klesá pod 12 V aj pri bežnom používaní.
  • Batéria má viac ako 5 rokov a vykazuje slabý výkon.

Zistite všetko o voltmetri pre autobatérie 

Mráz zničí aj novú autobatériu ak je v stave vybitia, voda sa v nej premení na ľad a ten zväčší svoj objem a vnútro akumulátora zdeformuje. Preto sa treba vyvarovať stavu vybitia hlavne v zime.

Avšak ak nemrzne a batéria je „vybitá“, tak omnoho rýchlejšie stráca životnosť – sulfuje v priemere je to 1-3% z kapacity za deň.

Ako zistiť stav akumulátoru v domácich podmienkach ?

Diagnostické prístroje na zistenie reálnej kapacity oloveného akumulátoru sú drahé (niekoľko 100 až 1000 euro) no základný stav akumulátoru sa dá zistiť obyčajným multimetrom – voltmetrom pre prvé nižšie uvedené návody bude stačiť zistiť napätie jednoduchý testerom autobatérii:

Najprv si popíšeme všeobecné napätie novej autobatérie ako je na obrázku:

autobatérie-infografika

Napätie v praxi na používanej autobatérii (staršia autobatéria):

Ak je batéria staršia viac ako 18 mesiacov môžete použiť tieto hodnoty

  • 14,8V – 13,6V – Dobíjanie alternátorom
  • 13,1V – 12,6V – Napätie tesne po odpojení dobíjania , staršia batéria klesá rýchlejšie a nižšie ako pri novej batérii. Napätie novej autobatérie po nabíjaní býva 13,1V-12,9V staršie autobatérie majú nižšie napätie napr 12.5V.
  • 12,6V – 12,2V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní nižšie napätie = horší stav batérie, cez to všetko batéria môže v poriadku štartovať.
  • 12,2V- 12,0V – ak batéria dosiahne tento stav treba ju nabiť , ak klesne na túto hodnotu tesne po nabíjaní tak nebude v poriadku , ak klesne po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho aby ju výbíjal nejaký spotrebič el energie v aute tak sa jej životnosť sa chýli ku koncu.
  • 12,0V – 11,5V – Ak klesne napätie samovoľne po nabíjacom procese jedná už o starú batériu. Je možné že má prerazený článok. V prípade, že máte isté, že batériu nevybíjal žiadny spotrebič v aute (batéria bola odpojená) odporúčame kúpiť nový akumulátor. A máte podozrenie, že vám nejaký spotrebič batériu vybíja, využite postup uvedený nižšie
  • 11,5V – 10,5V Ak batéria samovoľne bez záťaže klesne na túto hodnotu je zlá. Treba ju vymeniť, keď máte podozrenie na vybíjanie a napätie klesne iba ak pripojíte batériu do auta. Je pravdepodobné, že ju vybíja zariadenie ukryté v aute alebo poškodená izolácia. V tom prípade autobatériu nepripájajte do auta, treba do opravy autoelektrikárovi, ktorý vyhľadá chybné zariadenie, ktoré „preráža“.
  • 10,5V – nižšie Batéria má vadný článok a treba ju  vymeniť za novú, alebo ak máte istotu, že akumulátor je ok, tak je nejaký vodič v skrate. Batériu do auta nepripájajte ani na okamžik.
voltmeter do auta
Voltmeter do 12V / 24V prípojky merač na určenie stavu batérie prejsť do eshopu

Jednoduchý test kapacity autobatérie s voltmetrom do auta

Tento test odhalí, či autobatéria nie je „mäkká“. Samozrejme záleží na kapacite akumulátoru, väčšia novšia zvláda test lepšie ako stará menšia. Akumulátor po nabíjaní nechajte oddýchnuť jednu alebo viac hodín, pripojte do auta, zmerajte napätie voltmetrom. Povedzme že bude 12.6V.

Zapnite svetlá, napätie klesne o 0.4 max 0.7 V, čiže voltmeter ukáže 12,2 V-12,0 ďalej napätie bude padať ale len pomaly 11.9V a pod. Tester ukázal, že batéria odoláva záťaži a jej stav vyhovuje. Ak by napätie na autobatérii padalo rýchlo ,batéria už nemá kapacitu a nie je vhodná do prevádzky. Jedná sa rýchly a jednoduchy spôsob ako otestovať autobatériu.

Pre test akumulátora môžete použiť voltmeter alebo multimeter pre meranie napätia.

Praktický digitálny multimeter  príde určite vhod, môžeš merať napätie (V), prúd (A) aj testovať vodiče – „elektrické cesty“ či sú v poriadku.. 

Meranie napätia na akumulátore:

Nastavenie multimetra:

  • Otočte prepínač na multimetri na meranie jednosmerného napätia (DC).
  • Zvoľte vhodný rozsah, najčastejšie 20V.

Pripojenie sond:

  • Červenú sondu pripojte na kladný pól batérie (+).
  • Čiernu sondu pripojte na záporný pól batérie (-).

Ako správne nabíjať autobatériu ?

Správne dobíjanie autobatérie je zásadné pre jej životnosť. Existuje jediný stav, ktorý skráti viac životnosť batérie, než vybitie a tým stavom je prebitie. Prebitím sa batéria môže zničiť okamožite. . Takéto nevhodné nabíjanie sa na životnosti podpíše okamžite aj keď batéria štartuje jej krivka životnosti sa skrátila.

Tento stav sa dá kontrolovať meraním napätia, čiže voltmetrom. Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. Viac by sa batéria dostávala už do stavu prebitia, síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. Výrobca na štítku udáva dobré nabíjacie napätie pre autobatériu a toho by ste sa mali držať.

Aký prúd pri nabíjaní zvoliť ?

Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20 výsledok je vhodný nabíjaci prúd napr 2,2 A týmto prúdom by sa mala autobatéria nabíjať pokiaľ jej napätie nevystúpa niečo málo nad 14V , pri tomto napätí nabíjačka dodáva už malý prúd v rádoch miliampéroch.A pri tomto napätí by mala nabíjačka nabíjanie ukončiť.

Čas nabíjania autobatérie je individuálny záleží na kapacite  stave (či je nová alebo stará) a hĺbke vybitia autobatérie. Ak sa batéria ktorá je vybitá nabije za hodinu spomínaným prúdom tak už nemá kapacitu ktorá by pojala prichádzajúci prúd a napätie na nej vystúpa rýchlejšie ako na zdravej autobatérie ktorá ma plnú kapacitu.

Skúste nabíjať poďla vzorcu C20 tj : Kapacita akumulátora / 20 = bezpečný nabíjací prúd

Napríklad: akumulátor má udávanú kapacitu 65Ah /2=3,25A je bezpečný nabíjací prúd pri ktorom auto-akumulátor neplynovatie (nebublinkuje).Napäťie a prúd zistíte multimetrom alebo môžete použiť 12V,24V voltmeter ampermeter

Častou chybou je príliš veľký nabíjací prúd

Ak je batéria vybitá a má pod 12V po pripojení na nabíjačku sa začne nabíjať príliš veľkým prúdom, preto je vhodné, ak má nabíjačka nastaviteľný prúd, ktorý nastavíme. Prečo je príliš veľký nabíjací prúd škodlivý ? Jednoducho preto, že batéria začne plynovateť, zohrievať sa a rýchlejšie sa usádza sulfát. Navyše sa vplyvom tepla môže nenávratne poškodiť.

Napríklad uzavreté akumulátory s vrla ventilom nemusia stíhať odvádzať plyn a nafúknu sa, preto je dobré strážiť nabíjací prúd a vyvarovať sa hore spomenutému stavu prebitia.Takéto nevhodné nabíjanie je vhodný spôsob ako odpraviť drahú gellovku, AGM či SLA. Batéria pri nabíjaní nesmie bublotať (vylučovať plyn vo vyššej miere) síce po takomto nabíjaní môžete spoľahlivo naštartovať, práve ste skrátili životnosť batérii.

Batériu mi niečo vybíja!

Ľudia sa na nás pri kúpe voltmetru často obracajú s problémom, že autobatériu im niečo vybíja. Tu je pár tipov, čím by to mohlo byť: autoalarm, rádio, pokazený alternátor, poškodená kabeláž od hlodavcov.

Merače napätia pri testoch autobatérie budú ukazovať pokles napätia , merania s odstupom času budú vykazovať nižšie a nižšie hodnoty napätia.(Niektoré autá aktivujú autozásuvku až po otočením klúča v zapalovaní potom meranie vykonajte priamo na pripojenej autobatérie)

Zmerajte prúd s multimetrom zapojením do série s batériou.Po pripojení multimetra môže byť prúd vyšší potom klesne mal byť nízky v 4-20mA.

Nuž toto je otázka pre autoservis. V domácich podmienkach môžete zmerať prúd, ktorý vyteká z autobatérie. Ak je v kľude, malo by to byť pár miliampérov napr 15mA, ak je to 250 mA tak je to moc. Avšak ťažko podať univerzálne vyjadrenie pre všetky autá.

Môžete v poistkovej skrini vybrať poistku a miestno nej napojiť ampérmeter. Tak sa dá zistiť, kde smeruje odber.

Užívatelia to riešili rôznymi spôsobmi: kúpa batérie s väčšou kapacitou, odpájanie batérie ak auto nepoužívajú. Nuž ale jedinou dlhodobe správnou možnosťou je návšteva servisu, kde túto vadu vyriešia.

Zistenie vadného alternátora:

Dobíjanie alternátorom sa dá dobre určiť voltmetrom 12V/24V  prípojky po štarte by malo vystúpať napätie na 13.6 -14.8V. Ak by napätie nevystúpalo ostalo by iba“ spamätávanie batérie po štarte“ tak je vadný alternátor, resp batéria nie je dobíjaná.

V praxi sa to prejavilo tak, že batéria pred štartom mala 12.6 V, po štarte klesla na 12.1 V a pomaly stúpala pri naštartovanom aute. Ak je dobrý alternátor, napätie vystúpa okamžite, netreba ani šliapať na plyn.

Výborný je multimeter ktorý klieštami bezkontaktne zmeria prúd nemusíte tak odpájať batériu stačí dať len + vodič do klieští multimetra a zmeria pretekajúci prúd z alternátoru do akumulátora.

Rady pre dobrú životnosť autobatérie

  • Občas sledujte napätie, to platí hlavne v zime
  • Krátke  štarty sú pre životnosť batérie to najlepšie. Ak auto neštartuje dobre, batéria je príliš namáhaná a jej životnosť sa skracuje. Tiež sú namáhané aj cievky štartéru, ktoré na niektorých autách sa môžu poškodiť, v prípade ak sa dlho štartuje.
  • Pri kúpe nabíjačky môžete zohladniť funkciu desulfátor. Funguje dobre pri zaplavených akumulátoroch. A tiež pulzné nabíjanie sa hodí pre olovenné batérie. Desulfátor je zariadenie navrhnuté na regeneráciu olovených autobatérií tým, že pomáha odstrániť síranové kryštály (sulfáty), ktoré sa usadzujú na elektródach batérie v priebehu času. Tento proces obnovuje kapacitu batérie a zlepšuje jej výkon.
  • Preventívne nabitie akumulátora nie je nikdy na škodu, najmä v zime. Ak s autom dlho nejazdíte, aspoň skontrolujte voltmetrom napätie.
  • Dopĺňanie elektrolytu do autobatérie:
  • Ak je batéria údržbová (s odnímateľnými viečkami):
  • Destilovaná voda:
    • Dopĺňa sa, ak je hladina elektrolytu nízka (pod hornú značku článkov).
    • Nikdy nelejte obyčajnú vodu, iba destilovanú alebo demineralizovanú, aby ste predišli poškodeniu článkov.
  • Elektrolyt (kyselina sírová, zriedená H₂SO₄):Nepoužívajte čistú kyselinu, iba hotový elektrolyt (správne nariedený).Doplnenie elektrolytu sa robí výnimočne, ak batéria stratila veľa elektrolytu (napr. pri prevrátení).

Výborne ešte môžete si ešte prečítať:

30 názorov k “Ako zistiť stav autobatérie a správnym nabíjaním jej predĺžiť životnosť

  1. Celkom dobry blog, ale je tam mala chybicka krasy. Nabijanie baterie je opisane spravne, avsak je to platne len pre nabijacku, nie pre alternator. Dobijanie autobaterie alternatorom po nastartovani je ovela vacsimi prudmi. Ide o to, ze ak mate spravne napatie dobijania (14-14,4V) neznamena to, ze sa akumulator nabija. Napriklad: ak by sme mali takmer vybity 55Ah akumulator by sa mal nabijat dajme tomu prudom 5,5A po dobu cca 10hod. Predstavte si, ze by ste nastartovali auto cez kable a chceli by ste dobit akumulator do plnej, alebo skoroplnej kapacity. To by ste museli jazdit takmer 10hodin, co je nepredstavitelne. Predstavte si, ze jasdite v meste. 15min jazdy, startovanie, znova kratky cas jazdy a znova start. To by ste tu bateriu vybili skor, ako by ste sa niekam dostali. Je to sice invidualne, ale zoberme priemer. Pokial by bola bateria vybita tak, ze vam auto nastartuje len tak tak, mala by sa nabit do plnej kapacity cca do priemerne dvoch hodin jazdy (u niektorych aut je to omnoho menej). To znamena, ze nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A. Samozrejme, berte tieto cisla s rezervou, nie su smerodajne. Mam s tym osobnu skusenost, ktora mi to potvrdila. Bolo to sposobene chybnym alternatorom, ktory dodaval iba polovicu jeho max. kapacity v plnom zatazeni. Vtedy som nameral prud okolo 5A a kazdy den som mal problem so startovanim. Po vymene alternatora som nameral dobijaci prud takmer 20A. Su to dva roky a do auta som nemusel ani nakuknut, iba klasicka udrzba baterie (doliatie vody). Je to velmi vzacna skusenost, s ktorou sa chcem podelit. Bol som totiz u nespocetne vela autoelektrikarov a popravde, nemali tusenia, ako to spravne ma byt. Bolo to same ze vymenit to, vymenit ono, islo iba o pokus a omyl. Vzhladom na to, ze alternator dobijal, aj ked iba malym prudom, kazdy jeden vylucil jeho chybu. Dufam, ze tato skusenost pomoze aj vam.

    1. nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A ????????????
      To myslíš vážne ?

      1. BOSCH manual:
        Recharging with a Constant Voltage
        When using this charging method, the initial current applied to the battery should be limited to 25A and the voltage to 14.4V.

      2. Čo sa Ti na tom nepáči ?

      3. Čo sa ti nezdá? 5,5 A krát 5 je 27,5 A. Nie?

      4. To je riadny kolík teda , že 27.5 A🤣🤣🤣

    2. Vzpomínám na našeho Moskviče, který měl hodně budíků – a hlavně ampérmetr. Jednou si syn hrál se zadní lampičkou a svítila přes noc. Hned ukazoval nabíjení skoro 20 A! A před tím jsem si ampérmetr namontoval pod palubní desku taky.

      1. Nějak se to zkomolilo. Ampérmetr jsem si namontoval u Spartaka. A těch 20 A dobíjel Moskvič druhý den ráno po nastartování až skoro do Prahy…

        1. Zdravím, ako a kde mám zapojiť ten ampérmeter? Viem len, že ho treba zapojiť do série, čiže rozpojiť obvod. Ale ako si ho namontoval ma stálo?

    3. ze vozidlo ma regulator napetia ktory odpaja bateriu od nabijania si niekedy pocul ? ze vozidlo ma dva elektricke okruhy bateriovy a alternatorovy si pocul ? asi nie vsak ? :-D

    4. Chlape späť do školy a matiku doučit, 55:20 sa rovná 5.5 ? Sakra och veď ľudia takéto komenty sú devastacne pre laikov

  2. 1) „Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. …….síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. “

    Klasicka bateria je nabita pri 14,4 – 14,7V*, nabijanie ukoncime pri 16,2-16,8V kedy bol dokonceny proces DESULFATACIE!
    Nad 13,2V sa zacina rozkladat sulfat do 14,7V kedy sa zacina rokladat aj voda na kyslik a vodik. Samozrejme nesmie prekrocit teplotu 40C. Pouzivame maly prud (viz nizsie).

    2)
    Sulfatacia baterie (pokial neprekrocila kriticke mnozstvo) sa da odstranit nabijanim malym prudom (0,025-0,05C) C=kapacita baterie (napr. 47Ah) az po uplne nabitie. Moze to trvat poriadne dlho.

    3) „Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20“
    Nabijaci prud maju nabijacky nastaveny na 0,08 – 0,1C t.j. napr. kludne aj 4A.
    Max. by mal byt 0,5C. Presnu hodnotu doda vyrobca.

    4) Napatie treba merat priamo na svorkach baterie. Uvadzane palubne voltmetre, nemusia ukazat spravnu hodnotu. Zalezi od stavu (odpor) kabelaze a suciastok na ceste (napr. stabilizator napatia a pod.) Moja skusenost hovori ze je nizsia ako priamo na baterii.

    * Hodnoty max. napatia a stavu su rozdielne podla konstrukcie akumulatora.

    5) Jednoducha orientacna tabulka testu baterie na prazdno (zaplavene elektrody – udrzbove, aj bezudrzbove):

    12,6V až 12,8V = 100%
    12,4V až 12,5V = 75%
    12,1V až 12,2V = 50%
    11,9V až 12,0V = 25%
    11,8V = vybitý

    Nabita pri: 14,4 – 14,7V
    Nabijanie ukoncime pri 16,2 – 16,8V kedy bol dokonceny proces desulfatizacie

    6) Hodnoty neplatia pre vsetky baterie. Napr. Gelove VRLA maju nasledovne:
    12,8V = 100%
    12,5V až 12,6V = 75%
    12,2V až 12,3V = 50%
    12,0V až 12,1V = 25%
    11,8 = vybitý

    Nabitie nesmie prekrocit 14,4V!!!

    7) VRLA s viazanym elektrolytom AGM:
    12,8V = 100%
    12,5V až 12,6V = 75%
    12,2V až 12,3V = 50%
    12,0V až 12,1V = 25%
    11,8V = vybitý

    Nabitie nesmie prekrocit: 14,6V

    8)
    A na zaver. Kapacitu najlepsie zmeriame tak ze bateriu nabijeme a potom ju vybijeme pomocou konstantnej zataze (napr. ziarovka H7) ktora ma odber cca 4A.
    Kazdu hodinu odmeriame prud ktory bateria dodava a svorkove napatie az dokial bateria nedosiahne cca 11V.
    Potom vypocitame dodany vykon za hodinu W=U*I a hodnoty pre kazdu hodinu spocitame.
    t-1 12,5V * 4,14A = 51,57Wh
    t-2 12,2 * 4,09A = 49,89Wh
    t-n
    Sumar = 51,57+49,89+n… = napr. 500Wh skutocna kapacita baterie
    12V * 47 Ah = 564Wh deklarovana kapacita (neviem ci v nej vyrobca myslel aj zostatkovu kapacitu akumulatora)

    1. Perfektne, toto su udaje, ktore skutocne pomozu a su pravdive! Chyba uz len doplnit bod 2, ze najlepsie pre DESULFATACIU je ked sa nabija striedavo – chvilu malym prudom, chvilu velkym a takto to striedat. Desulfatizator funguje na principe nejeakej frekvencie. Takto som doma postupne dokazal za 12h stridania dostat baterku z 15,84V (ked uz nechcel ist vyzsie ani po 30h nabijania) na 16,33V. Nabijal som napr. pol hodinu na 2A (mam 100Ah baterku – cize tych 0,025C) a 15min na plno (ukazovalo 6A), a takto stale dookola az som dostal baterku na 16,33V. Po odpojeni po 12h som na nej v kludovom stave nameral 12,86V, cize ako nova!

      1. je to pravda,10 rocnu kaput bateriu -2 stupne a cvak, som nabijal impulzne jednou polvlnou cez jednu diodu asi 30 hod.az po 16,2V a konecnom prude 0, 35A a po 4 meiacoch a mrazoch aj-15 a najazdenych max.200 km mesacne pri cca. 5 km na 1 start svieti magicke oko baerie ako zelena na semafore a bateria aj po 2 dnoch nejazdia a rannej teplote – 7 stupnov ma napätie +-12 ,2V
        a startuje ako ked bola nova

      2. je to pravda, da sa zregenerovat prakticky mrtva bateria. moja 10rocna uz 6 mesacov funuje ako nova a napetie nekesa pod 12V ani pri minus 10 stpnov

  3. Dobry clanok a reakcie nan. Vdaka vsetkym!

  4. Dobré články,ale ja sa chcem opýtať keď mám batériu 470 A tak by som ju mal nabíjať 94 ampérovým prúdom.Podľa pokynov uvedených v príručke auta.Pretože sa tam uvádza že prúd musí tvoriť 20% hodnoty prúdu uvedenej na obale autobatérie.A že trvanie nabíjania 24 hodín. Tak ako s tým prúdom?

    1. 470A je maximálny štartovací prúd autobatérie. Správne treba batériu nabíjať prúdom zodpovedajúcim cca 5% jej kapacity ktorá sa udáva v Ampérhodinách (Ah) a je určite tiež uvedená na baterke.

  5. Dobrý deň,

    ak má auto Štart/Stop systém, dá sa nabíjať akumulátor (bez odpojenia od auta) bežnou nabíjačkou? Alebo musí byť použitá iná nabíjačka? (Pri preberaní auta v predajni mi tvrdili, že bežná (rozumej inteligentná, s riadením prúdu) nabíjačka, ktorá nie je primárne určená/vyrobená pre autá so Štart/stop systémom, môže poškodiť elektroniku toho systému (nejaká jej časť je napojená priamo na svorke akumulátora)…)

    Aký je Váš názor?

    Ďakujem

    1. dnes ani v servise pri nabijani baterie ju neodpajaju z dovodu ze sa tym resetuju riadiace jednotky a potom ich musia znova nakalibrovat a to ty doma urcite nevies ako sa to robi

    2. Správanie sa batérií v autách so systémom START/STOP je podrobne popísané v časopise Svět motorů 45/2018. Pre ľudí s klasickými vedomosťami a skúsenosťami s batériami v aute sú tam uvedené veľmi užitočné informácie, ktoré uvádzajú veci na pravú mieru. Svet áut so systémom START/STOP je úplne iný, pre zaujímavosť iba jedna informácia: autá s týmto systémom vypínajú alternátor počas jazdy podľa stavu nabitia batérie.
      Na dobíjanie autobatérie v aute so systémom START/STOP je potrebné použiť nabíjačku s označením (SECURE) START/STOP, napr. spomínanej firmy CTEK konkrétne ja mám CT5 START/STOP.
      Odpoveď teda znie: nie, bežnou nabíjačkou sa bez odpojenia batérie nabíja s rizikom poškodenia elektronických súčiastok, ktoré sú zapojené a funkčné aj pri vypnutom zapaľovaní. Toto platí nielen pre autá so systémom START/STOP ale pre všetky, ktoré majú elektroniku.
      P.S. Máte šťastie na technikov, ktorí Vám odovzdávali auto, lebo mali pravdu, niektorí technici ani dnes v tom nemajú jasno.

  6. Možno použiť akúkoľvek nabíjačku s riadením prúdu ale hlavne napätia.(max 14,4 V)

    1. Odporúčam kúpiť inteligentnú nabíjačku CTEK 12V/5A (cca 80 eur). Podľa testov ide o najlepšiu svetovú značku, mám ju a 7 rokov nabíjam bez odpojenia batérie v aute. Má svetelné diódy, osem krokov do nabitia. Rieši sulfáty a regeneruje odchádzajúce batérie. Ale pozor, pri programe Recond treba baterku vybrať, lebo nabíja viac ako 15,8 V. Recond sa však bežne nepoužíva. Treba navoliť ikonku osobného auta a všetko je ok.

  7. Mám 1,5ročnú batériu VARTA s kapacitou 61Ah 420A EN v CITROËN C15 používanom na prevoz materialu na krátke vzdialenosti. Po prvom nenaštartovaní som zmeral napätie a bolo na nej stále 12,6V, po rozsvietení svetiel 12,4. Po pripojení na nabíjačku sa nemôžem dostať na optimálne uvádzané hodnoty. Aby som dosiahol nabíjací prúd 3A musel by som zdvihnúť nabíjacie napätie možno na 18-20V. Viem ju dobíjať prúdom do 1A aj tak napätie vystúpa relatívne rýchlo na 14 – 15,5V. Mne to pripadá, že sa správa ako by bola ešte nabitá, prečo potom neštartuje? Batéria bola menená, pôvodná sa zničila počas dlhšej odstávky vozidla. Kapacita batérie však bola doržaná. Štartovací prúd však nikto neriešil, môže to byť príčinou že požadovaný štartovací prúd vie batéria dodať len pri úplne plnom nabití a preto po pár krátkych jazdách neštartuje? Ďakujem za super článok, a vopred za odpoveď.

  8. je tu toho veľa popísaného čo na to dodať po mojich skúsenostiach,-bateriu netreba prí veľkej záťaži vybíjať, a ni veľkým prudom dlho nabíjať. všetko ch ce svoj čas.Je to ako s človekom.Ak budete veľa jesť, dostanete infarkt. Ak budete veľa pracovať dostanete porážku. Tak že všetko z mierou.

  9. Vďaka za dobrý, vyčerpávajúci článok o akumulátoroch a nabíjaní.

  10. Par poznamok k teme.Vela ludi laikov ani mechanikov nevie ako presne funguje nabijanie v aute pre najnovsie auta so systemom start-stop systemom.V tychto autach sa instaluje bateria AGM alebo lacnejsie verzie EFB.A to preto lebo su schopne odolavat vyssiemu napatiu ktore je dodavane rekuperaciou brzdnou energiou.
    Jedna sa o inteligentne nabijanie kvoli emisiam a v podstate ked nastartujete auto tak ide iba na bateriu az ked napatie neklesne skoro k vybitemu stavu vtedy sa pripoji alternator ale ten ju dobija iba minimalne na max.75-80% a to kvoli tomu ked auto zabrzdi vtedy vyleti nabijaci prud na max.100%.
    Pri dlhsej ceste napr.200-300km sa stava ze takto tu bateriu auto aj 20 krat cykluje.Preto napr.baterie typu EFB(zosilnena mokra bateria) v napr.najnovsich Skodach,Volkswagenoch a pod.nevydrzali baterie ani 2 roky a museli sa menit este v zaruke.Lepsia moznost je AGM baterie kde olovene dosky su zabalene v nasiaknutych sklenych vlakien elektrolytu a su velmi odolne.
    A ako bolo pisane taketo auta mozete nabijat iba inteligentnou nabijackou napr.CTEK inak mozete poskodit eletroniku v aute.
    A nakoniec dolezity bod ked menite bateriu v aute so systemom start-stop tak ju musite zaregistrovat diagnostikou do riadiacej jednotky auta inac Vam ju bude nabijat ako tu staru a moze sa stat ze vam vydrzi 1-2roky.

  11. Nabita bateria 12.8-12.9V po ustaleni. Taketo napatie by mala mat nova bateria. 12.2V je vybita bateria. Ak sa bateria dobije a po ustaleni drzi 12.8V je vyborna. Ak udrzi len 12.6 uz nie je celkom nova, ale v zime v pohode nastartuje. Ak sa aj nova bateria dobije a ustali na 12.6, uz nejaky ten rok stala v sklade a mozno aj v zime. Ak sa bateria dobije a na druhy den nameria len 12.2V, v zime pri -17 urcite ani netukne. Tolko k clanku. Ja pisem o hodnotach pri plnom dobiti a ustaleni, nie pri nahodnom namerani v aute. V aute sa niekedy nameria 12.3-12.5, ale po dobiti drzi 12.8-12.7V. To su kratke jazdy, caste startovanie, no baterii nemusi byt nic. Smerodatna je voltaz po uplnom nabiti a ustaleni. Avsak, akykolvek pokles napetia pod 10.5V bateriu trvalo poskodi a vo vacsine pripadov nema ani zmysel dobijat. I ked v lete by mohla sluzit po dobiti, ak to bolo len jednorazovo a na velmi kratku dobu. Pri takychto nizkych napetiach clanky sulfituju so 100% istotou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *