voltmeter do auta

Ako zistiť stav autobatérie a správnym nabíjaním jej predĺžiť životnosť

Je zimné obdobie, ktoré akumulátorom príliš nepraje vďaka nízkym teplotám.Vedeli ste, že ak teplota klesne pod nulu kapacita akumulátora klesne o 20% – 35% ? Alebo že nabitý akumulátor vydrží odolávať veľmi tuhému mrázu no vybitý zamrzne ak teplota klesne niečo málo pod 0stupňov ?

 

Skvelý článok o voltmetri do auta 

 

Mráz zničí aj novú autobatériu ak je v stave vybitia, voda sa v nej premení na ľad a ten zväčší svoj objem a vnútro akumulátora zdeformuje. Preto sa treba vyvarovať stavu vybitia hlavne v zime. Avšak ak nemrzne a batéria je „vybitá“, tak omnoho rýchlejšie stráca životnosť – sulfuje v priemere je to 1-3% z kapacity za deň.

Ako zistiť stav akumulátoru v domácich podmienkach ?

Prístroje na zistenie reálnej kapacity oloveného akumulátoru sú drahé (niekoľko 100 až 1000 euro) no základný stav akumulátoru sa dá zistiť obyčajným multimetrom – voltmetrom pre prvé nižšie uvedené návody bude stačiť zistiť napätie na autobatérii.

Najprv si popíšeme všeobecné napätie novej autobatérie ako je na obrázku:

 

 

autobatérie-infografika

Napätie v praxi na používanej autobatérii (staršia autobatéria):

Ak je batéria staršia viac ako 18 mesiacov môžete použiť tieto hodnoty

14,4V – 13,6V – Dobíjanie alternátorom

13,1V – 12,6V – Napätie tesne po odpojení dobíjania , staršia batéria klesá rýchlejšie a nižšie ako pri novej batérii

12,6V – 12,2V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní nižšie napätie = horší stav batérie, cez to všetko batéria môže v poriadku štartovať.

12,2V- 12,0V – ak batéria dosiahne tento stav treba ju nabiť , ak klesne na túto hodnotu tesne po nabíjaní tak nebude v poriadku , ak klesne po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho aby ju výbíjal nejaký spotrebič el energie v aute tak sa jej životnosť sa chýli ku koncu.

12,0V – 11,5V – Ak klesne napätie samovoľne po nabíjacom procese jedná už o starú batériu. Je možné že má prerazený článok. V prípade, že máte isté, že batériu nevybíjal žiadny spotrebič v aute (batéria bola odpojená) odporúčame kúpiť nový akumulátor. A máte podozrenie, že vám nejaký spotrebič batériu vybíja, využite postup uvedený nižšie

11,5V – 10,5V Ak batéria samovoľne bez záťaže klesne na túto hodnotu je zlá. Treba ju vymeniť, keď máte podozrenie na vybíjanie a napätie klesne iba ak pripojíte batériu do auta. Je pravdepodobné, že ju vybíja zariadenie ukryté v aute alebo poškodená izolácia. V tom prípade autobatériu nepripájajte do auta, treba do opravy autoelektrikárovi, ktorý vyhľadá chybné zariadenie, ktoré „preráža“.

10,5V – nižšie Batéria má vadný článok a treba ju  vymeniť za novú, alebo ak máte istotu, že akumulátor je ok, tak je nejaký vodič v skrate. Batériu do auta nepripájajte ani na okamžik.

voltmeter do auta

Voltmeter do 12V / 24V prípojky na určenie stavu batérie prejsť do eshopu

 

Jednoduchý test kapacity autobatérie s voltmetrom

Tento test odhalí, či autobatéria nie je „mäkká“. Samozrejme záleží na kapacite akumulátoru, väčšia novšia zvláda test lepšie ako stará menšia. Akumulátor po nabíjaní nechajte oddýchnuť jednu alebo viac hodín, pripojte do auta, zmerajte napätie voltmetrom. Povedzme že bude 12.6V. Zapnite svetlá, napätie klesne o 0.4 max 0.7 V, čiže voltmeter ukáže 12,2 V-12,0 ďalej napätie bude padať ale len pomaly 11.9V a pod. Test ukázal, že batéria odoláva záťaži a jej stav vyhovuje. Ak by napätie na batérii padalo rýchlo ,batéria už nemá kapacitu a nie je vhodná do prevádzky.

 

Praktický digitálny multimeter  príde určite vhod, môžeš merať napätie (V), prúd (A) aj testovať vodiče – “elektrické cesty” či sú v poriadku.. 

Ako správne nabíjať autobatériu ?

 

Správne dobíjanie autobatérie je zásadné pre jej životnosť. Existuje jediný stav, ktorý skráti viac životnosť batérie, než vybitie a tým stavom je prebitie. Prebitím sa batéria môže zničiť v praxi batéria čo to vydrží. Takéto nevhodné nabíjanie sa na životnosti podpíše okamžite.

Tento stav sa dá kontrolovať meraním napätia, čiže voltmetrom. Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. Viac by sa batéria dostávala už do stavu prebitia, síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. Výrobca na štítku udáva dobré nabíjacie napätie pre autobatériu a toho by ste sa mali držať.

Aký prúd pri nabíjaní zvoliť ?

 

Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20 výsledok je vhodný nabíjaci prúd napr 2,2 A týmto prúdom by sa mala autobatéria nabíjať pokiaľ jej napätie nevystúpa niečo málo nad 14V , pri tomto napätí nabíjačka dodáva už malý prúd v rádoch miliampéroch.A pri tomto napätí by mala nabíjačka nabíjanie ukončiť.

Čas nabíjania autobatérie je individuálny záleží na kapacite  stave (či je nová alebo stará) a hĺbke vybitia autobatérie. Ak sa batéria ktorá je vybitá nabije za hodinu spomínaným prúdom tak už nemá kapacitu ktorá by pojala prichádzajúci prúd a napätie na nej vystúpa rýchlejšie ako na zdravej autobatérie ktorá ma plnú kapacitu.

Praktický voltmeter 4v1 ukazuje napätie akumulátora,teplotu, má 2x usb , tiež meria prúd ktorý tečie z voltmetru 4v1 do zariadenia (napr mobilu) ktorý je napojený na jedno z dvoch usb

 

Častou chybou je príliš veľký nabíjací prúd

 

Ak je batéria vybitá a má pod 12V po pripojení na nabíjačku sa začne nabíjať príliš veľkým prúdom, preto je vhodné, ak má nabíjačka nastaviteľný prúd, ktorý nastavíme. Prečo je príliš veľký nabíjací prúd škodlivý ? Jednoducho preto, že batéria začne plynovateť, zohrievať sa a rýchlejšie sa usádza sulfát. Navyše sa vplyvom tepla môže nenávratne poškodiť. Napríklad uzavreté akumulátory s vrla ventilom nemusia stíhať odvádzať plyn a nafúknu sa, preto je dobré strážiť nabíjací prúd a vyvarovať sa hore spomenutému stavu prebitia.Takéto nevhodné nabíjanie je vhodný spôsob ako odpraviť drahú gellovku, AGM či SLA. Batéria pri nabíjaní nesmie bublotať (vylučovať plyn vo vyššej miere) síce po takomto nabíjaní môžete spoľahlivo naštartovať, práve ste skrátili životnosť batérii.

 

Batériu mi niečo vybíja!

 

Ľudia sa na nás pri kúpe voltmetru často obracajú s problémom, že autobatériu im niečo vybíja. Tu je pár tipov, čím by to mohlo byť: autoalarm, rádio, pokazený alternátor, poškodená kabeláž od hlodavcov.

Nuž toto je otázka pre autoservis. V domácich podmienkach môžete zmerať prúd, ktorý vyteká z autobatérie. Ak je v kľude, malo by to byť pár miliampérov, ak je to 250 mA tak je to moc. Avšak ťažko podať univerzálne vyjadrenie pre všetky autá.

Môžete v poistkovej skrini vybrať poistku a miestno nej napojiť ampérmeter. Tak sa dá zistiť, kde smeruje odber.

Užívatelia to riešili rôznymi spôsobmi: kúpa batérie s väčšou kapacitou, odpájanie batérie ak auto nepoužívajú. Nuž ale jedinou dlhodobe správnou možnosťou je návšteva servisu, kde túto vadu vyriešia.

Dobíjanie alternátorom sa dá dobre určiť voltmetrom 12V/24V  prípojky po štarte by malo vystúpať napätie na 13.6 -14.8V. Ak by napätie nevystúpalo ostalo by iba“ spamätávanie batérie po štarte“ tak je vadný alternátor, resp batéria nie je dobíjaná.

V praxi sa to prejavilo tak, že batéria pred štartom mala 12.6 V, po štarte klesla na 12.1 V a pomaly stúpala pri naštartovanom aute. Ak je dobrý alternátor, napätie vystúpa okamžite, treba ani šliapať na plyn.

 

Rady pre dobrú životnosť autobatérie

 

  • Občas sledujte napätie, to platí hlavne v zime
  • Krátke  štarty sú pre životnosť batérie to najlepšie. Ak auto neštartuje dobre, batéria je príliš namáhaná a jej životnosť sa skracuje. Tiež sú namáhané aj cievky štartéru, ktoré na niektorých autách sa môžu poškodiť, v prípade ak sa dlho štartuje.

 

  • Pri kúpe nabíjačky môžete zohladniť funkciu desulfátor. Funguje dobre pri zaplavených akumulátoroch. A tiež pulzné nabíjanie sa hodí pre olovenné batérie.

 

  • Preventívne nabitie akumulátora nie je nikdy na škodu, najmä v zime. Ak s autom dlho nejazdíte, aspoň skontrolujte voltmetrom napätie.

 

 

Panelový teplomer do auta – ako predĺžiť čidlo

Led hodiny do auta – nastavenie a špecifikácia

Test výkonných LED žiaroviek so závitom E27