Je zimné obdobie, ktoré akumulátorom príliš nepraje vďaka nízkym teplotám.Vedeli ste, že ak teplota klesne pod nulu kapacita akumulátora klesne o 20% – 35% ? Alebo že nabitý akumulátor vydrží odolávať veľmi tuhému mrázu no vybitý zamrzne ak teplota klesne niečo málo pod 0stupňov ?
-
3V1 USB zásuvka do auta s voltmetrom ampérmetrom 12/24V€20.00
-
5V1 Hodiny,Teplomer s meraním vnútornej a vonkajšej teploty, alarm a merač batérie do auta€23.00
-
12V / 24V Prípojka do auta€5.00
-
4v1 USB voltmeter teplomer, ampérmeter do auta 12-24V čierny€9.00
-
Zľavnený produktLed hodiny Modré do auta 4,5V-30VOriginal price was: €12.00.€8.50Current price is: €8.50.
-
Voltmeter do auta do cigaretového zapaľovača 12/24V + verzia 2x USBC Super PD€3.60 – €4.80
Skvelý článok o voltmetri do auta
Mráz zničí aj novú autobatériu ak je v stave vybitia, voda sa v nej premení na ľad a ten zväčší svoj objem a vnútro akumulátora zdeformuje. Preto sa treba vyvarovať stavu vybitia hlavne v zime. Avšak ak nemrzne a batéria je „vybitá“, tak omnoho rýchlejšie stráca životnosť – sulfuje v priemere je to 1-3% z kapacity za deň.
Ako zistiť stav akumulátoru v domácich podmienkach ?
Prístroje na zistenie reálnej kapacity oloveného akumulátoru sú drahé (niekoľko 100 až 1000 euro) no základný stav akumulátoru sa dá zistiť obyčajným multimetrom – voltmetrom pre prvé nižšie uvedené návody bude stačiť zistiť napätie na autobatérii.
Najprv si popíšeme všeobecné napätie novej autobatérie ako je na obrázku:
Napätie v praxi na používanej autobatérii (staršia autobatéria):
Ak je batéria staršia viac ako 18 mesiacov môžete použiť tieto hodnoty
14,4V – 13,6V – Dobíjanie alternátorom
13,1V – 12,6V – Napätie tesne po odpojení dobíjania , staršia batéria klesá rýchlejšie a nižšie ako pri novej batérii
12,6V – 12,2V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní nižšie napätie = horší stav batérie, cez to všetko batéria môže v poriadku štartovať.
12,2V- 12,0V – ak batéria dosiahne tento stav treba ju nabiť , ak klesne na túto hodnotu tesne po nabíjaní tak nebude v poriadku , ak klesne po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho aby ju výbíjal nejaký spotrebič el energie v aute tak sa jej životnosť sa chýli ku koncu.
12,0V – 11,5V – Ak klesne napätie samovoľne po nabíjacom procese jedná už o starú batériu. Je možné že má prerazený článok. V prípade, že máte isté, že batériu nevybíjal žiadny spotrebič v aute (batéria bola odpojená) odporúčame kúpiť nový akumulátor. A máte podozrenie, že vám nejaký spotrebič batériu vybíja, využite postup uvedený nižšie
11,5V – 10,5V Ak batéria samovoľne bez záťaže klesne na túto hodnotu je zlá. Treba ju vymeniť, keď máte podozrenie na vybíjanie a napätie klesne iba ak pripojíte batériu do auta. Je pravdepodobné, že ju vybíja zariadenie ukryté v aute alebo poškodená izolácia. V tom prípade autobatériu nepripájajte do auta, treba do opravy autoelektrikárovi, ktorý vyhľadá chybné zariadenie, ktoré „preráža“.
10,5V – nižšie Batéria má vadný článok a treba ju vymeniť za novú, alebo ak máte istotu, že akumulátor je ok, tak je nejaký vodič v skrate. Batériu do auta nepripájajte ani na okamžik.
Jednoduchý test kapacity autobatérie s voltmetrom
Tento test odhalí, či autobatéria nie je „mäkká“. Samozrejme záleží na kapacite akumulátoru, väčšia novšia zvláda test lepšie ako stará menšia. Akumulátor po nabíjaní nechajte oddýchnuť jednu alebo viac hodín, pripojte do auta, zmerajte napätie voltmetrom. Povedzme že bude 12.6V. Zapnite svetlá, napätie klesne o 0.4 max 0.7 V, čiže voltmeter ukáže 12,2 V-12,0 ďalej napätie bude padať ale len pomaly 11.9V a pod. Test ukázal, že batéria odoláva záťaži a jej stav vyhovuje. Ak by napätie na batérii padalo rýchlo ,batéria už nemá kapacitu a nie je vhodná do prevádzky.
Praktický digitálny multimeter príde určite vhod, môžeš merať napätie (V), prúd (A) aj testovať vodiče – „elektrické cesty“ či sú v poriadku..
Ako správne nabíjať autobatériu ?
Správne dobíjanie autobatérie je zásadné pre jej životnosť. Existuje jediný stav, ktorý skráti viac životnosť batérie, než vybitie a tým stavom je prebitie. Prebitím sa batéria môže zničiť v praxi batéria čo to vydrží. Takéto nevhodné nabíjanie sa na životnosti podpíše okamžite.
Tento stav sa dá kontrolovať meraním napätia, čiže voltmetrom. Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. Viac by sa batéria dostávala už do stavu prebitia, síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. Výrobca na štítku udáva dobré nabíjacie napätie pre autobatériu a toho by ste sa mali držať.
Aký prúd pri nabíjaní zvoliť ?
Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20 výsledok je vhodný nabíjaci prúd napr 2,2 A týmto prúdom by sa mala autobatéria nabíjať pokiaľ jej napätie nevystúpa niečo málo nad 14V , pri tomto napätí nabíjačka dodáva už malý prúd v rádoch miliampéroch.A pri tomto napätí by mala nabíjačka nabíjanie ukončiť.
Čas nabíjania autobatérie je individuálny záleží na kapacite stave (či je nová alebo stará) a hĺbke vybitia autobatérie. Ak sa batéria ktorá je vybitá nabije za hodinu spomínaným prúdom tak už nemá kapacitu ktorá by pojala prichádzajúci prúd a napätie na nej vystúpa rýchlejšie ako na zdravej autobatérie ktorá ma plnú kapacitu.
Praktický voltmeter 4v1 ukazuje napätie akumulátora,teplotu, má 2x usb , tiež meria prúd ktorý tečie z voltmetru 4v1 do zariadenia (napr mobilu) ktorý je napojený na jedno z dvoch usb
Častou chybou je príliš veľký nabíjací prúd
Ak je batéria vybitá a má pod 12V po pripojení na nabíjačku sa začne nabíjať príliš veľkým prúdom, preto je vhodné, ak má nabíjačka nastaviteľný prúd, ktorý nastavíme. Prečo je príliš veľký nabíjací prúd škodlivý ? Jednoducho preto, že batéria začne plynovateť, zohrievať sa a rýchlejšie sa usádza sulfát. Navyše sa vplyvom tepla môže nenávratne poškodiť. Napríklad uzavreté akumulátory s vrla ventilom nemusia stíhať odvádzať plyn a nafúknu sa, preto je dobré strážiť nabíjací prúd a vyvarovať sa hore spomenutému stavu prebitia.Takéto nevhodné nabíjanie je vhodný spôsob ako odpraviť drahú gellovku, AGM či SLA. Batéria pri nabíjaní nesmie bublotať (vylučovať plyn vo vyššej miere) síce po takomto nabíjaní môžete spoľahlivo naštartovať, práve ste skrátili životnosť batérii.
Batériu mi niečo vybíja!
Ľudia sa na nás pri kúpe voltmetru často obracajú s problémom, že autobatériu im niečo vybíja. Tu je pár tipov, čím by to mohlo byť: autoalarm, rádio, pokazený alternátor, poškodená kabeláž od hlodavcov.
Nuž toto je otázka pre autoservis. V domácich podmienkach môžete zmerať prúd, ktorý vyteká z autobatérie. Ak je v kľude, malo by to byť pár miliampérov, ak je to 250 mA tak je to moc. Avšak ťažko podať univerzálne vyjadrenie pre všetky autá.
Môžete v poistkovej skrini vybrať poistku a miestno nej napojiť ampérmeter. Tak sa dá zistiť, kde smeruje odber.
Užívatelia to riešili rôznymi spôsobmi: kúpa batérie s väčšou kapacitou, odpájanie batérie ak auto nepoužívajú. Nuž ale jedinou dlhodobe správnou možnosťou je návšteva servisu, kde túto vadu vyriešia.
Dobíjanie alternátorom sa dá dobre určiť voltmetrom 12V/24V prípojky po štarte by malo vystúpať napätie na 13.6 -14.8V. Ak by napätie nevystúpalo ostalo by iba“ spamätávanie batérie po štarte“ tak je vadný alternátor, resp batéria nie je dobíjaná.
V praxi sa to prejavilo tak, že batéria pred štartom mala 12.6 V, po štarte klesla na 12.1 V a pomaly stúpala pri naštartovanom aute. Ak je dobrý alternátor, napätie vystúpa okamžite, treba ani šliapať na plyn.
Rady pre dobrú životnosť autobatérie
- Občas sledujte napätie, to platí hlavne v zime
- Krátke štarty sú pre životnosť batérie to najlepšie. Ak auto neštartuje dobre, batéria je príliš namáhaná a jej životnosť sa skracuje. Tiež sú namáhané aj cievky štartéru, ktoré na niektorých autách sa môžu poškodiť, v prípade ak sa dlho štartuje.
- Pri kúpe nabíjačky môžete zohladniť funkciu desulfátor. Funguje dobre pri zaplavených akumulátoroch. A tiež pulzné nabíjanie sa hodí pre olovenné batérie.
- Preventívne nabitie akumulátora nie je nikdy na škodu, najmä v zime. Ak s autom dlho nejazdíte, aspoň skontrolujte voltmetrom napätie.
Celkom dobry blog, ale je tam mala chybicka krasy. Nabijanie baterie je opisane spravne, avsak je to platne len pre nabijacku, nie pre alternator. Dobijanie autobaterie alternatorom po nastartovani je ovela vacsimi prudmi. Ide o to, ze ak mate spravne napatie dobijania (14-14,4V) neznamena to, ze sa akumulator nabija. Napriklad: ak by sme mali takmer vybity 55Ah akumulator by sa mal nabijat dajme tomu prudom 5,5A po dobu cca 10hod. Predstavte si, ze by ste nastartovali auto cez kable a chceli by ste dobit akumulator do plnej, alebo skoroplnej kapacity. To by ste museli jazdit takmer 10hodin, co je nepredstavitelne. Predstavte si, ze jasdite v meste. 15min jazdy, startovanie, znova kratky cas jazdy a znova start. To by ste tu bateriu vybili skor, ako by ste sa niekam dostali. Je to sice invidualne, ale zoberme priemer. Pokial by bola bateria vybita tak, ze vam auto nastartuje len tak tak, mala by sa nabit do plnej kapacity cca do priemerne dvoch hodin jazdy (u niektorych aut je to omnoho menej). To znamena, ze nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A. Samozrejme, berte tieto cisla s rezervou, nie su smerodajne. Mam s tym osobnu skusenost, ktora mi to potvrdila. Bolo to sposobene chybnym alternatorom, ktory dodaval iba polovicu jeho max. kapacity v plnom zatazeni. Vtedy som nameral prud okolo 5A a kazdy den som mal problem so startovanim. Po vymene alternatora som nameral dobijaci prud takmer 20A. Su to dva roky a do auta som nemusel ani nakuknut, iba klasicka udrzba baterie (doliatie vody). Je to velmi vzacna skusenost, s ktorou sa chcem podelit. Bol som totiz u nespocetne vela autoelektrikarov a popravde, nemali tusenia, ako to spravne ma byt. Bolo to same ze vymenit to, vymenit ono, islo iba o pokus a omyl. Vzhladom na to, ze alternator dobijal, aj ked iba malym prudom, kazdy jeden vylucil jeho chybu. Dufam, ze tato skusenost pomoze aj vam.
nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A ????????????
To myslíš vážne ?
BOSCH manual:
Recharging with a Constant Voltage
When using this charging method, the initial current applied to the battery should be limited to 25A and the voltage to 14.4V.
Čo sa Ti na tom nepáči ?
Čo sa ti nezdá? 5,5 A krát 5 je 27,5 A. Nie?
Vzpomínám na našeho Moskviče, který měl hodně budíků – a hlavně ampérmetr. Jednou si syn hrál se zadní lampičkou a svítila přes noc. Hned ukazoval nabíjení skoro 20 A! A před tím jsem si ampérmetr namontoval pod palubní desku taky.
Nějak se to zkomolilo. Ampérmetr jsem si namontoval u Spartaka. A těch 20 A dobíjel Moskvič druhý den ráno po nastartování až skoro do Prahy…
Zdravím, ako a kde mám zapojiť ten ampérmeter? Viem len, že ho treba zapojiť do série, čiže rozpojiť obvod. Ale ako si ho namontoval ma stálo?
ze vozidlo ma regulator napetia ktory odpaja bateriu od nabijania si niekedy pocul ? ze vozidlo ma dva elektricke okruhy bateriovy a alternatorovy si pocul ? asi nie vsak ? :-D
1) „Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. …….síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. “
Klasicka bateria je nabita pri 14,4 – 14,7V*, nabijanie ukoncime pri 16,2-16,8V kedy bol dokonceny proces DESULFATACIE!
Nad 13,2V sa zacina rozkladat sulfat do 14,7V kedy sa zacina rokladat aj voda na kyslik a vodik. Samozrejme nesmie prekrocit teplotu 40C. Pouzivame maly prud (viz nizsie).
2)
Sulfatacia baterie (pokial neprekrocila kriticke mnozstvo) sa da odstranit nabijanim malym prudom (0,025-0,05C) C=kapacita baterie (napr. 47Ah) az po uplne nabitie. Moze to trvat poriadne dlho.
3) „Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20“
Nabijaci prud maju nabijacky nastaveny na 0,08 – 0,1C t.j. napr. kludne aj 4A.
Max. by mal byt 0,5C. Presnu hodnotu doda vyrobca.
4) Napatie treba merat priamo na svorkach baterie. Uvadzane palubne voltmetre, nemusia ukazat spravnu hodnotu. Zalezi od stavu (odpor) kabelaze a suciastok na ceste (napr. stabilizator napatia a pod.) Moja skusenost hovori ze je nizsia ako priamo na baterii.
* Hodnoty max. napatia a stavu su rozdielne podla konstrukcie akumulatora.
5) Jednoducha orientacna tabulka testu baterie na prazdno (zaplavene elektrody – udrzbove, aj bezudrzbove):
12,6V až 12,8V = 100%
12,4V až 12,5V = 75%
12,1V až 12,2V = 50%
11,9V až 12,0V = 25%
11,8V = vybitý
Nabita pri: 14,4 – 14,7V
Nabijanie ukoncime pri 16,2 – 16,8V kedy bol dokonceny proces desulfatizacie
6) Hodnoty neplatia pre vsetky baterie. Napr. Gelove VRLA maju nasledovne:
12,8V = 100%
12,5V až 12,6V = 75%
12,2V až 12,3V = 50%
12,0V až 12,1V = 25%
11,8 = vybitý
Nabitie nesmie prekrocit 14,4V!!!
7) VRLA s viazanym elektrolytom AGM:
12,8V = 100%
12,5V až 12,6V = 75%
12,2V až 12,3V = 50%
12,0V až 12,1V = 25%
11,8V = vybitý
Nabitie nesmie prekrocit: 14,6V
8)
A na zaver. Kapacitu najlepsie zmeriame tak ze bateriu nabijeme a potom ju vybijeme pomocou konstantnej zataze (napr. ziarovka H7) ktora ma odber cca 4A.
Kazdu hodinu odmeriame prud ktory bateria dodava a svorkove napatie az dokial bateria nedosiahne cca 11V.
Potom vypocitame dodany vykon za hodinu W=U*I a hodnoty pre kazdu hodinu spocitame.
t-1 12,5V * 4,14A = 51,57Wh
t-2 12,2 * 4,09A = 49,89Wh
t-n
Sumar = 51,57+49,89+n… = napr. 500Wh skutocna kapacita baterie
12V * 47 Ah = 564Wh deklarovana kapacita (neviem ci v nej vyrobca myslel aj zostatkovu kapacitu akumulatora)
Perfektne, toto su udaje, ktore skutocne pomozu a su pravdive! Chyba uz len doplnit bod 2, ze najlepsie pre DESULFATACIU je ked sa nabija striedavo – chvilu malym prudom, chvilu velkym a takto to striedat. Desulfatizator funguje na principe nejeakej frekvencie. Takto som doma postupne dokazal za 12h stridania dostat baterku z 15,84V (ked uz nechcel ist vyzsie ani po 30h nabijania) na 16,33V. Nabijal som napr. pol hodinu na 2A (mam 100Ah baterku – cize tych 0,025C) a 15min na plno (ukazovalo 6A), a takto stale dookola az som dostal baterku na 16,33V. Po odpojeni po 12h som na nej v kludovom stave nameral 12,86V, cize ako nova!
je to pravda,10 rocnu kaput bateriu -2 stupne a cvak, som nabijal impulzne jednou polvlnou cez jednu diodu asi 30 hod.az po 16,2V a konecnom prude 0, 35A a po 4 meiacoch a mrazoch aj-15 a najazdenych max.200 km mesacne pri cca. 5 km na 1 start svieti magicke oko baerie ako zelena na semafore a bateria aj po 2 dnoch nejazdia a rannej teplote – 7 stupnov ma napätie +-12 ,2V
a startuje ako ked bola nova
je to pravda, da sa zregenerovat prakticky mrtva bateria. moja 10rocna uz 6 mesacov funuje ako nova a napetie nekesa pod 12V ani pri minus 10 stpnov
Dobry clanok a reakcie nan. Vdaka vsetkym!
Dobré články,ale ja sa chcem opýtať keď mám batériu 470 A tak by som ju mal nabíjať 94 ampérovým prúdom.Podľa pokynov uvedených v príručke auta.Pretože sa tam uvádza že prúd musí tvoriť 20% hodnoty prúdu uvedenej na obale autobatérie.A že trvanie nabíjania 24 hodín. Tak ako s tým prúdom?
470A je maximálny štartovací prúd autobatérie. Správne treba batériu nabíjať prúdom zodpovedajúcim cca 5% jej kapacity ktorá sa udáva v Ampérhodinách (Ah) a je určite tiež uvedená na baterke.
Dobrý deň,
ak má auto Štart/Stop systém, dá sa nabíjať akumulátor (bez odpojenia od auta) bežnou nabíjačkou? Alebo musí byť použitá iná nabíjačka? (Pri preberaní auta v predajni mi tvrdili, že bežná (rozumej inteligentná, s riadením prúdu) nabíjačka, ktorá nie je primárne určená/vyrobená pre autá so Štart/stop systémom, môže poškodiť elektroniku toho systému (nejaká jej časť je napojená priamo na svorke akumulátora)…)
Aký je Váš názor?
Ďakujem
dnes ani v servise pri nabijani baterie ju neodpajaju z dovodu ze sa tym resetuju riadiace jednotky a potom ich musia znova nakalibrovat a to ty doma urcite nevies ako sa to robi
Správanie sa batérií v autách so systémom START/STOP je podrobne popísané v časopise Svět motorů 45/2018. Pre ľudí s klasickými vedomosťami a skúsenosťami s batériami v aute sú tam uvedené veľmi užitočné informácie, ktoré uvádzajú veci na pravú mieru. Svet áut so systémom START/STOP je úplne iný, pre zaujímavosť iba jedna informácia: autá s týmto systémom vypínajú alternátor počas jazdy podľa stavu nabitia batérie.
Na dobíjanie autobatérie v aute so systémom START/STOP je potrebné použiť nabíjačku s označením (SECURE) START/STOP, napr. spomínanej firmy CTEK konkrétne ja mám CT5 START/STOP.
Odpoveď teda znie: nie, bežnou nabíjačkou sa bez odpojenia batérie nabíja s rizikom poškodenia elektronických súčiastok, ktoré sú zapojené a funkčné aj pri vypnutom zapaľovaní. Toto platí nielen pre autá so systémom START/STOP ale pre všetky, ktoré majú elektroniku.
P.S. Máte šťastie na technikov, ktorí Vám odovzdávali auto, lebo mali pravdu, niektorí technici ani dnes v tom nemajú jasno.
Nepravda.
Možno použiť akúkoľvek nabíjačku s riadením prúdu ale hlavne napätia.(max 14,4 V)
Odporúčam kúpiť inteligentnú nabíjačku CTEK 12V/5A (cca 80 eur). Podľa testov ide o najlepšiu svetovú značku, mám ju a 7 rokov nabíjam bez odpojenia batérie v aute. Má svetelné diódy, osem krokov do nabitia. Rieši sulfáty a regeneruje odchádzajúce batérie. Ale pozor, pri programe Recond treba baterku vybrať, lebo nabíja viac ako 15,8 V. Recond sa však bežne nepoužíva. Treba navoliť ikonku osobného auta a všetko je ok.
Mám 1,5ročnú batériu VARTA s kapacitou 61Ah 420A EN v CITROËN C15 používanom na prevoz materialu na krátke vzdialenosti. Po prvom nenaštartovaní som zmeral napätie a bolo na nej stále 12,6V, po rozsvietení svetiel 12,4. Po pripojení na nabíjačku sa nemôžem dostať na optimálne uvádzané hodnoty. Aby som dosiahol nabíjací prúd 3A musel by som zdvihnúť nabíjacie napätie možno na 18-20V. Viem ju dobíjať prúdom do 1A aj tak napätie vystúpa relatívne rýchlo na 14 – 15,5V. Mne to pripadá, že sa správa ako by bola ešte nabitá, prečo potom neštartuje? Batéria bola menená, pôvodná sa zničila počas dlhšej odstávky vozidla. Kapacita batérie však bola doržaná. Štartovací prúd však nikto neriešil, môže to byť príčinou že požadovaný štartovací prúd vie batéria dodať len pri úplne plnom nabití a preto po pár krátkych jazdách neštartuje? Ďakujem za super článok, a vopred za odpoveď.
je tu toho veľa popísaného čo na to dodať po mojich skúsenostiach,-bateriu netreba prí veľkej záťaži vybíjať, a ni veľkým prudom dlho nabíjať. všetko ch ce svoj čas.Je to ako s človekom.Ak budete veľa jesť, dostanete infarkt. Ak budete veľa pracovať dostanete porážku. Tak že všetko z mierou.
Vďaka za dobrý, vyčerpávajúci článok o akumulátoroch a nabíjaní.
Par poznamok k teme.Vela ludi laikov ani mechanikov nevie ako presne funguje nabijanie v aute pre najnovsie auta so systemom start-stop systemom.V tychto autach sa instaluje bateria AGM alebo lacnejsie verzie EFB.A to preto lebo su schopne odolavat vyssiemu napatiu ktore je dodavane rekuperaciou brzdnou energiou.
Jedna sa o inteligentne nabijanie kvoli emisiam a v podstate ked nastartujete auto tak ide iba na bateriu az ked napatie neklesne skoro k vybitemu stavu vtedy sa pripoji alternator ale ten ju dobija iba minimalne na max.75-80% a to kvoli tomu ked auto zabrzdi vtedy vyleti nabijaci prud na max.100%.
Pri dlhsej ceste napr.200-300km sa stava ze takto tu bateriu auto aj 20 krat cykluje.Preto napr.baterie typu EFB(zosilnena mokra bateria) v napr.najnovsich Skodach,Volkswagenoch a pod.nevydrzali baterie ani 2 roky a museli sa menit este v zaruke.Lepsia moznost je AGM baterie kde olovene dosky su zabalene v nasiaknutych sklenych vlakien elektrolytu a su velmi odolne.
A ako bolo pisane taketo auta mozete nabijat iba inteligentnou nabijackou napr.CTEK inak mozete poskodit eletroniku v aute.
A nakoniec dolezity bod ked menite bateriu v aute so systemom start-stop tak ju musite zaregistrovat diagnostikou do riadiacej jednotky auta inac Vam ju bude nabijat ako tu staru a moze sa stat ze vam vydrzi 1-2roky.
Nabita bateria 12.8-12.9V po ustaleni. Taketo napatie by mala mat nova bateria. 12.2V je vybita bateria. Ak sa bateria dobije a po ustaleni drzi 12.8V je vyborna. Ak udrzi len 12.6 uz nie je celkom nova, ale v zime v pohode nastartuje. Ak sa aj nova bateria dobije a ustali na 12.6, uz nejaky ten rok stala v sklade a mozno aj v zime. Ak sa bateria dobije a na druhy den nameria len 12.2V, v zime pri -17 urcite ani netukne. Tolko k clanku. Ja pisem o hodnotach pri plnom dobiti a ustaleni, nie pri nahodnom namerani v aute. V aute sa niekedy nameria 12.3-12.5, ale po dobiti drzi 12.8-12.7V. To su kratke jazdy, caste startovanie, no baterii nemusi byt nic. Smerodatna je voltaz po uplnom nabiti a ustaleni. Avsak, akykolvek pokles napetia pod 10.5V bateriu trvalo poskodi a vo vacsine pripadov nema ani zmysel dobijat. I ked v lete by mohla sluzit po dobiti, ak to bolo len jednorazovo a na velmi kratku dobu. Pri takychto nizkych napetiach clanky sulfituju so 100% istotou.