Uverejnené komentárov 11

Jednoduchá nabíjačka pre autobatérie schémy

Tu je pár nápadov ako spraviť  podomácky  urobenú nabíjačku olovených batérií.

Pred stavbou takejto nabíjačky si musíte uvedomiť pár zásadných faktov, ktoré súvisia so správnym nabíjaním batérie.

Batéria sa nikdy nesmie prebiť. Znamenalo by to jej zničenie, či rapídne zníženie životnosti olovenej batérie. Maximálna prípustná hranica je do 15V. Všetko nad 15 voltov už nie je dobré pre 12 V autobatérie. Ideálne je okolo 14.4-14.8 volta, pre motocykle 7,5 V.  Pre kamióny je to skor niečo nad 28V napr 28.7..

Stav nabitia a diagnostika dobíjania alternátoru

Transformátor by mal byť masívnejší aby zniesol viacej tepla. Malé transformátory by nabíjanie neustáli. Napätie na  sekundárnej cievke by malo byť vyššie ako 14 V, pretože diodový mostík znižuje napätie  dioda o – 0.6V , mostík 1,2V, zaleží od typu mostíku, takže túto hodnotu treba prirátať.

 

Ak navíjate transformátor, prídu vhod tieto výpočty:

http://www.dmaster.wz.cz/postupy/trafo/trafo.htm

http://danyk.cz/vypocty.html

 

Jednoduchá schéma nabíjačky pre autobatérie:

schema transformatora pre nabijacku olovennych autobaterí

 

Ešte jednoduchšia schéma pre nabíjačku autobaterií

trafo nabíjačka pre autobaterku

 

Meranie nabíjacieho prúdu a napätia.

Pri podomácky robenej nabíjačke je nutnosť tieto dve veličiny merať, alebo  overiť pri prvých nabíjaniach, najlepšie prúd + napätie merať pri všetkých nabíjacích cykloch. Každá poriadna nabíjačka má takéto meranie, aspoň v led diódach.

Voltmeter aj ampérmeter vždy treba umiestniť  za diodový  mostík. V praxi to znamená:

trafo – diodový mostík- voltmeter-ampermeter-nabíjaná batéria

Voltmeter sa vždy zapája paralelne. V praxi to znamená, že musí byť pripojený na plus aj mínus

Schéma, ako zapojiť voltmeter :

Meranie elektrických veličín

Voltmeter ukazuje stav batérie, pri plne nabitej batérii by mal ukázať niečo okolo 14 V.

Tip: Vhodná kombinácia je voltmeter do auto zapalovača, kde nabíjačku nie je treba upravovať. Stačí vložiť voltmeter do autozapalovača a keď pripojím nabíjačku, budem pozorovať, ako bude stúpať napätie.

voltmeter pre nabijacku olovennych autobaterí

Schéma ako zapojiť ampermeter:

Na schéme je uvedený analógový ampérmeter, pretože nepotrebuje prídavné napájanie narozdiel od digitálneho ampérmetru

ampermeter prud pre nabijacku olovennych autobaterí

Schéma, ako zapojiť  voltampérmeter na nabíjačku  :

Voltampérmeter je asi najvhodnejší prístroj pre sledovanie nabíjania autobatérie. Netreba mu žiadny prídavný napájací zdroj (rozsah 4.5V-30V). Má v sebe zabudovaný bočný 10A, ktorý stačí pre väčšinu automobilových batérií. Ukazuje zároveň napätie aj prúd. Najvyšší prúd je pri začiatku nabíjania. Nízky prúd je pri ukončení vybíjania, akumulátor by už nemal odoberať malý alebo žiadny prúd.

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterii

Schémy a info o voltampérmetri

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobateríampermeter-samonapajaci-alternatorvoltmeter ampermeter schéma

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterívoltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterí

Dôvody, prečo merať napätie a prúd pri nabíjaní batérie

nafuknuta baterka
Zlý prúd ukáže bud merák alebo akumulátor.

Pri zbytočne vysokom napätí alebo prúde, sa batéria zničí, meracie prístroje ukážu, koľko toho do batérie prúdi, aký jej stav.

Pri meraní stavu batérie sa dá predlžiť jej životnosť tým, že podľa hodnôt dokážeme znížiť/zvýšiť nabíjací prúd – napätie na optimálnu hodnotu, tak sa dá predlžiť životnosť akumulátora.

Nabíjanie vysokým prúdom skracuje životnosť. Ak batéria bublá tak je zle nabíjaná ( nabitá príliš ) , tiež zahriatie batérie by malo byť minimálne. Ak je batéria teplá, tak  sa skracuje jej životnosť, vzniká sulfát, v horšom prípade sa deformujú články. Stav je potom už nezvratný.

Správnym meraním a reguláciou sa vyhneme nafúknutiu batérie, platí hlavne pre AGM a GELL

Zlý prúd alebo príliš vysoké nabíjacie napätie, prebytie sa prejaví nafuknutím batérie, preto je lepšie meraním ho detekovať ako by sa mal zničiť akumulátor.

 

 

11 názorov k “Jednoduchá nabíjačka pre autobatérie schémy

  1. V prvom rade, ta nabijacka, ma jeden vazny problem.
    Neobsahuje ziadnu ochranu pred pripadnym skratom, nahodnym pripojenim opacnej polarity na akumulator a ani poistku.
    Aby to bolo dokonale blbuvzdorne, treba pripojit pred, alebo za usmernovac, jednu ziarovku, pripadne cez prepinac rozne ziarovky.
    Koli ochrane pred opacnym pripojenim, je dobre dat ziarovku 24V
    Idealne posluzi starsia BA20d 45/45W 24V, alebo aspon 35/35W 12V, ktorej zapojime vlakna do serie.
    Daju sa pouzit aj 2 ks 12V H4, ktorym ostalo funkcne dialkove vlakno. Staci ich zapojit do serie.
    Dobre je na vystup, podla prudu dat aj poistku, alebo vykuchat DC istic z nejakej UPS 5-8A. V pripade ze si niekto trufa, da sa spravit ziarovka aj na primarnej strane transformatora. Dnes uz jedine halogenovy typ. Pre dokrmovanie a dlhsie nabijanie postaci ziarovka 230V 60W.
    Treba mysliet na to, ze ziarovka pri studenom vlakne, prepusti niekolko nasobne vyssi prud, ako rozsvietena. Pre nabijanie je to velkou vyhodou.

    Ziarovka na sekundare trafa, pokial bude mat trafo okolo 15V naprazdno, a bude dimenzovana na 24V, aj pri pripojeni ku akumulatoru opacne, celej nabijacky, sa len rozsvieti na plny jas a nemalo by to nic poskodit a znicit. Pri nabijani spravnom, bude postupne pohasinat, az jej vlakno bude len slabo zhnut.
    Kontrolou napatia na akumulatore, ukoncime nabijanie, ak napatie dosiahne max. 14-14,5 V a akumulator uz zacina plynovat.
    Nezabudajte na kontrolu hladiny elektrolytu v akumulatore, merat hustotu elektrolytu a doliat podla potreby destilovanu vodu, alebo cerstvu kyselinu.
    Nenabijat poskodene, alebo vysolene a uschnute akumulatory.

  2. nieje to trosku vela sekundar 17-18V? po usmerneni (a tym ze sa to bateriou vyfiltruje) sa mi zda byt trosicku vela 24-25V nie? idealne by bolo 10,2V AC, pretoze ak mate nejake tvrdsie trafo tak ten usmerňovač bude hriať pri vybitej baterii ako zmyslovzbaveny a bateria sa bude prebijat, popripadne totalne znicit ak pri tom clovek nebude sediet a kukaŤ na voltmeter cely cas, neviem mozno sa mylim ale fyzika ma nejak nepusti, 17×1,41=23.97V! to je trošičku ďaleko od 14,4

    1. Suhlasim s Vami 100 percent.

    2. 14V sekundar idealne,na mostiku 1,2V ubytok bateria filtruje nabita je na 14-145V.Nepožičavam nikomu,poistki na primari,sekundari digitalny voltmetr ampermeter,dovinul som aj 5V na napajanie digitalneho voltmetrampermetru,dal som ventilator z PC cez tepelne rele 40 stupnove,idealne,rychle a funkčne,bez regulacie.Tyristorove je super,to mam na požyčavanie,su tam ochrany,možem doporučit,nekdo sa pital o schemu je ich kopec na internetu,stači napisat čo hladate.

  3. Zdravim,uz som vyrobil zopar nabijaciek roznych konstrukcii,ale vsetky robim s tyristorovou regulaciou.Vsetky funguju na prve zapojenie.

    1. Zdravím
      Taky jsem vyrobil spoustu různých nabíječek a ze všech vychází jako nejlepší tyristorová.

      1. Zdraví. Ja bych vás poprosil jak se dá o zaslaní schémy na tyristorovou nabiječku.. Dĕkují.
        dusan.tucek@zoznam.sk

    2. dobrý deň, prosím vás viete mi pomôcť s nasledovným problémom. Mám nabíjačku 6 AMP 12V LA3 — 0110601102 avšak bez VOLT metra a AMPER metra. Ako by som do tejto nabíjačka inštaloval ampérmeter ? Ďakujem za ochotu

      1. Rozpojíte plus výstupný + vodič na batériu a zapojíte ampermeter + ampermetru zapojíte na + vodič ktorý ide do nabíjačky – ampermetru zapojíte na + vodič ktorý ide do batérie
        https://zarucene.sk/produkt/analogovy-voltmeter-0-20v-na-jednosmerne-napatie/
        V ponuke sú ak digitálne voltmeter ampermetre tie sa zapájajú trochu inak:
        https://zarucene.sk/produkt/voltmeter-ampermeter-kombinovany/

  4. mam nabijacie trafo tovatenske z aku srobovacky primar ma 220 sekundar 18 volt a prud 400Ma da sa z tym nabijat aj oloveny akumulator??? dakujem

  5. Tomu 12 V akumulátoru sa asi nebude páčiť usmernené napätie z 17 – 18 V striedavých.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *