Meranie stavu batérie príde vhod po celú prevádzku automobilu. Pomáha diagnostikovať poruchu alternátoru, batérie. Voltmeter do auta mi predĺžil životnosť batérie tým, že mi ukázal, že batéria v aute je už slabá a tým pádom bola batéria včas nabitá. Z toho vyplývajú dve výhody: auto vždy naštartovalo, neostalo visieť niekde na parkovisku, alebo práve keď sa ráno niekam ponáhľam. Druhá výhoda je, že aj lacnejšie autobatérie tým, že sú včas nabité, majú dlhšiu životnosť. Pri diagnostike napätia na autobatérie sa riadim hodnotami, ktoré mi voltmeter ukáže.
-
12V-24V Vodotesný voltmeter teplomer kruhový€12.00
-
LED farebný voltmeter panelový 4.5V-30V / 0-100V€4.80
-
Panelový voltmeter teplomer 12V/24V -50°C~125°C.€10.00
-
2V1 DC Voltmeter ampermeter s bezkontaktným meraním prúdu 0-100V 10A€22.00
-
3v1 Voltmeter teplomer s USB na motocykel€24.00
-
EVER 3v1 Rozdvojka, 2xUSB a Voltmeter na meranie autobatérie€18.00
-
3V1 Voltmeter teplomer s USB ( zeleno – červený )€13.50
-
3V1 Voltmeter teplomer s USB ( modro – červený )€11.00
-
4v1 USB voltmeter teplomer, ampérmeter do auta 12-24V čierny€9.00
Typy voltmetrov do 12/24V prípojky vozidla
Stav autobatérie vo voltoch
- 14.4-13.8V Auto je naštartované, alternátor dobíja batériu. Ak je batéria dobíjaná, tak by to malo ukázať zhruba tieto hodnoty
- 13.1-12.8V Batéria je ako nová, väčšinou po zhasnutí motoru (alternátor nedobíja) by mala byť takáto hodnota.
- 12.8-12.5V Batéria je už staršia, no stále dobre štartuje , v zimných mesiacoch stačí preventívne nabiť.
- 12.5-12.0V Batéria môže mať silu na naštartovanie auta, no už je staršia alebo nedobitá , treba nabiť.
- 12.0-11v Síce batéria má označenie 12V ale 12.0V je už hranica pod ktorú by sa ísť nemalo, ak beriete ohľad na dlhú životnosť batérie. 11V je batéria vybitá, ak po nabíjaní batéria sama klesne pod 12 batéria je zlá, môže mať vadný článok.
- 10.5V-a menej 10.5V je hranica mnohými výrobcami udávaná ako maximálna hranica vybitia, pod túto hranicu sa môže batéria poškodiť.
Pozri si cenu voltmetra v eshope
Pár faktov ktoré by ste mali vedieť o autobatériach
- Nikdy nenechávajte autobatériu vybitú na mraze. Elektrolyt v nej zamrzne. Ak klesne teplota pod nulu, ľad poškodí olovené články – zdeformuje ich alebo ich dotrhá. Nabitá autobatéria vydrží viac ako -20 a elektrolyt nezamrzne. Na diagnostiku batérie používam voltmeter, nenechávam batériu v stave pod 12V.
- Batériu neprebíjajte. Moderné nabíjačky umožňujú nastaviť typ batérie (zaplavená AGM,Gell o nich nabudúce v inom článku) Klasická olovená batéria sa považuje za nabitú ak dosiahne nad 14V, avšak napätie by nemalo byť 15V. Optimálne nabíjacie napätia sú 13.8-14.6V . Podľa voltmetra zistím či už je batéria nabitá a odpojím ju z nabíjačky.
- Batériu nikdy nenabíjajte vysokým prúdom. Batéria nesmie bublotať, hrozí poškodenie článkov a ak by sa nepoškodili, tak rýchlejšie začnú sulfovať.
Vloženie voltmetra do cigaretového zapaľovača.
Inštalácia už jednoduchšia ani nemôže byť. Voltmeter stačí vložiť iba do cigaretového zapaľovača – 12-24V prípojky a voltmeter okamžite meria.
12V prípojka (alebo 24V pre nákladné väčšie automobily ) je zabudovaná v každom aute. Pred inštaláciou voltmetra do auta ju môžete vyčistiť. Zlepšite tak presnosť merania.
Diagnostika alternátoru a stavu batérie.
Voltmetrom si ľahko môžete diagnostikovať, či vám alternátor v aute dobíja autobatériu. Postup je jednoduchý. Zasuniete voltmeter do cigaretového zapaľovača. Mal by ukazovať napätie na batérií do 13V napríklad 12.8V Naštartujete a napätie by malo vybehnúť na 14V (+-0.5) alternátor je OK.
Ak ostane približne také isté okolo 12V, alternátor nedobíja batériu ! Oprave alebo výmene alternátoru sa zrejme nevyhnete, no ušterili ste peniaze za batériu, ktorú by nemalo čo dobíjať a zrejme by sa zničila alebo významne skrátila životnosť, taktiež za odťahovku.
Batéria má nad 12 voltov, ale auto s ňou nenaštartuje! Starším batériam sulfujú články a kapacita takýchto článkov sa veľmi znižuje. Síce voltmeter môže ukazovať hodnotu napríklad 12.6V, ale batéria s takýmito článkami nie je schopná dodávať dostatočný prúd pre štart auta. Takejto batérii sa hovorí že je mäkká.
Silu autobatérie si môžete otestovať s voltmetrom. Auto je nenaštartované , do12V zásuvky (cig. zapaľovača) vsuniete voltmeter, ktorý ukáže stav batérie, napríklad 12.6V. Zapnite stretávacie svetlá. Napätie na batérii by malo klesnúť . Ak je batéria silná, tak pokles nie je viac ako 1 V . Ak je ale batéria „mäkká“ tak bude pokles väčší aj 2-3V. (Stretávacie svetlá sú len príklad, ak sú to led svetlá tak príliš veľký odber nebudú mať a aj mäkká batéria ich zvládne utiahnuť bez veľkého poklesu napätia. Treba aby bola záťaž adekvátna napr 30-50Wattov)
Časté otázky a odpovede.
Bude voltmeter fungovať aj v kamióne resp vo vozidle kde je 24V ?
Áno. Voltmeter bude fungovať aj s vozidlami kde je 24V. Rozsah voltmetru je 8-30V
Ak voltmeter nechám v aute zapnutý, aj keď auto nepoužívam, nevybije mi autobatériu ?
Nie. Voltmeter má veľmi malú spotrebu elektrickej energie. Alarm v aute má 20x väčšiu spotrebu ako tento diagnostický nástroj. Nie je to chyba ak voltmeter ostane zapojený aj keď s autom nejazdíte. Iba ak veľmi dlhú dobu nejazdíte, voltmeter si vytiahnite zo zapalovača.
Aká je svietivosť a viditeľnosť displeja ?
Viditeľnosť hodnôt je veľmi dobrá . Voltmeter svieti na červeno (časom by mali byť dostupné verzie aj s modrými digitami).
Aká je presnosť voltmetru? Dá sa naňho spoľahnúť ?
Každý voltmeter je pred odoslaním otestovaný, kontroluje sa display a presnosť. Odchýlky sú zväčša okolo 0,1V, čo znamená dobrú presnosť na diagnostikovanie stavu autobatérií, nič viac netreba .