ampermeter prud pre nabijacku olovennych autobaterí

Jednoduchá nabíjačka pre autobatérie schémy

Tu je pár nápadov ako spraviť  podomácky  urobenú nabíjačku olovených batérií.

Pred stavbou takejto nabíjačky si musíte uvedomiť pár zásadných faktov, ktoré súvisia so správnym nabíjaním batérie.

Batéria sa nikdy nesmie prebiť. Znamenalo by to jej zničenie, či rapídne zníženie životnosti olovenej batérie. Maximálna prípustná hranica je do 15V. Všetko nad 15 voltov už nie je dobré pre 12 V autobatérie. Ideálne je okolo 14.4-14.8 volta, pre motocykle 7,5 V.  Pre kamióny je to skor niečo nad 28V napr 28.7..

Stav nabitia a diagnostika dobíjania alternátoru

Transformátor by mal byť masívnejší aby zniesol viacej tepla. Malé transformátory by nabíjanie neustáli. Napätie na  sekundárnej cievke by malo byť vyššie ako 14 V, pretože diodový mostík znižuje napätie  dioda o – 0.6V , mostík 1,2V, zaleží od typu mostíku, takže túto hodnotu treba prirátať.

 

Ak navíjate transformátor, prídu vhod tieto výpočty:

http://www.dmaster.wz.cz/postupy/trafo/trafo.htm

http://danyk.cz/vypocty.html

 

Jednoduchá schéma nabíjačky pre autobatérie:

schema transformatora pre nabijacku olovennych autobaterí

 

Ešte jednoduchšia schéma pre nabíjačku autobaterií

trafo nabíjačka pre autobaterku

 

Meranie nabíjacieho prúdu a napätia.

Pri podomácky robenej nabíjačke je nutnosť tieto dve veličiny merať, alebo  overiť pri prvých nabíjaniach, najlepšie prúd + napätie merať pri všetkých nabíjacích cykloch. Každá poriadna nabíjačka má takéto meranie, aspoň v led diódach.

Voltmeter aj ampérmeter vždy treba umiestniť  za diodový  mostík. V praxi to znamená:

trafo – diodový mostík- voltmeter-ampermeter-nabíjaná batéria

Voltmeter sa vždy zapája paralelne. V praxi to znamená, že musí byť pripojený na plus aj mínus

Schéma, ako zapojiť voltmeter :

Meranie elektrických veličín

Voltmeter ukazuje stav batérie, pri plne nabitej batérii by mal ukázať niečo okolo 14 V.

Tip: Vhodná kombinácia je voltmeter do auto zapalovača, kde nabíjačku nie je treba upravovať. Stačí vložiť voltmeter do autozapalovača a keď pripojím nabíjačku, budem pozorovať, ako bude stúpať napätie.

voltmeter pre nabijacku olovennych autobaterí

Schéma ako zapojiť ampermeter:

Na schéme je uvedený analógový ampérmeter, pretože nepotrebuje prídavné napájanie narozdiel od digitálneho ampérmetru

ampermeter prud pre nabijacku olovennych autobaterí

Schéma, ako zapojiť  voltampérmeter na nabíjačku  :

Voltampérmeter je asi najvhodnejší prístroj pre sledovanie nabíjania autobatérie. Netreba mu žiadny prídavný napájací zdroj (rozsah 4.5V-30V). Má v sebe zabudovaný bočný 10A, ktorý stačí pre väčšinu automobilových batérií. Ukazuje zároveň napätie aj prúd. Najvyšší prúd je pri začiatku nabíjania. Nízky prúd je pri ukončení vybíjania, akumulátor by už nemal odoberať malý alebo žiadny prúd.

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterii

Schémy a info o voltampérmetri

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobateríampermeter-samonapajaci-alternatorvoltmeter ampermeter schéma

voltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterívoltampermeter pre nabijacku olovennych autobaterí

Dôvody, prečo merať napätie a prúd pri nabíjaní batérie

nafuknuta baterka

Zlý prúd ukáže bud merák alebo akumulátor.

Pri zbytočne vysokom napätí alebo prúde, sa batéria zničí, meracie prístroje ukážu, koľko toho do batérie prúdi, aký jej stav.

Pri meraní stavu batérie sa dá predlžiť jej životnosť tým, že podľa hodnôt dokážeme znížiť/zvýšiť nabíjací prúd – napätie na optimálnu hodnotu, tak sa dá predlžiť životnosť akumulátora.

Nabíjanie vysokým prúdom skracuje životnosť. Ak batéria bublá tak je zle nabíjaná ( nabitá príliš ) , tiež zahriatie batérie by malo byť minimálne. Ak je batéria teplá, tak  sa skracuje jej životnosť, vzniká sulfát, v horšom prípade sa deformujú články. Stav je potom už nezvratný.

Správnym meraním a reguláciou sa vyhneme nafúknutiu batérie, platí hlavne pre AGM a GELL

Zlý prúd alebo príliš vysoké nabíjacie napätie, prebytie sa prejaví nafuknutím batérie, preto je lepšie meraním ho detekovať ako by sa mal zničiť akumulátor.